Pro Forma Kursus
Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa
Melayu Pendidikan Rendah)
Nama
Kursus
|
Pentaksiran
Bahasa Melayu Sekolah Rendah
(Primary School Malay
Language Assessment)
|
Kod
Kursus
|
BMM3103
|
Kredit
|
3(2+1)
|
Jam
Interaksi
|
60 jam
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa
Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menghuraikan konsep pentaksiran, pengujian, dan penilaian.
2. Menjelaskan taksonomi Bloom, dan domain
Krathwohl.
3. Membina jadual spesifikasi ujian dan soalan
ujian Bahasa Melayu;
4. Menilai dan memilih jenis dan kaedah penilaian
kemahiran bahasa dan sistem bahasa Melayu dan melaksanakan pemarkahan ujian
Bahasa Melayu.
|
Sinopsis
|
Kursus ini
menjelaskan pengertian dan konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian, taksonomi
dan domain, jadual spesifikasi ujian, pembinaan ujian, jenis dan kaedah
penilaian bahasa, penilaian kemahiran dan aktiviti bahasa, penilaian
pengalaman pembelajaran, penilaian bahasa berasaskan projek, dan penilaian
berasaskan sekolah
This course explains the concept and principle of
testing, evaluation and measurement, taxonomy and domain, table of test
specifications, testing development, types and method of language assessment,
language skills assessment and language activities, assessment of learning experience, project based language assessment and
school based assessment.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengertian
dan Konsep
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
·
Taksonomi
Bloom
·
Domain
Krathwohl
|
2
|
3
|
Jadual
Spesifikasi Ujian (JSU)
|
2
|
4
|
Pembinaan
Ujian
|
2
|
5
|
Jenis
Penilaian Bahasa
·
Ujian
Formatif, Sumatif
·
Ujian Kefasihan, Kemajuan
·
Ujian
Bakat, Pencapaian
|
2
|
6
|
Kaedah
Penilaian Bahasa
|
2
|
7
|
Kaedah
Penilaian Bahasa
|
2
|
8
|
Kaedah
Penilaian Bahasa
|
2
|
9
|
Penilaian
Kemahiran Bahasa
|
2
|
10
|
Penilaian
Aktiviti Bahasa
|
2
|
11
|
Penilaian
Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
12
|
Penilaian
Bahasa Berasaskan Projek
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Amali
Pengertian
dan Konsep
·
Mengumpul
dan membincangkan kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
|
2
|
3
|
Jadual
Spesifikasi Ujian (JSU)
|
2
|
4
|
Pembinaan
Ujian
|
2
|
5
|
Jenis
Penilaian Bahasa
·
Membina alatan
penilaian ujian kefasihan, ujian kemajuan, dan ujian bakat
|
2
|
6
|
Kaedah
Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
7
|
Kaedah
Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
8
|
Kaedah
Penilaian Bahasa
|
2
|
9
|
Penilaian
Kemahiran Bahasa: Membina Instrumen dan Bahan Bagi:
|
2
|
10
|
Penilaian
Aktiviti Bahasa: Menilai Dengan Menggunakan Instrumen:
|
2
|
11
|
Penilaian
Pengalaman Pembelajaran
·
Membuat
penilaian pengalaman pembelajaran di bilik darjah
|
2
|
12
|
Penilaian
Bahasa Berasaskan Projek: Menggunakan Instrumen Dalam Penilaian:
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
|
Penilaian
|
Kerja kursus 60%
Peperiksaan
Akhir 40%
|
|
Rujukan
Asas
|
Kamariah Abu Bakar et. al. (1999). Pengujian
dan Penilaian dalam Pengajaran. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
|
|
Rujukan
Tambahan
|
Bachman Lyle F. (1990). Fundamental consideration in language
testing. Oxford: Oxford University
Press.
|
|
Brown James Dean, Hudson Thom. (2002). Criterion-reference language testing. Cambridge: Cambridge University Press
|
||
Lynch, Brian K. (2003). Language
assessment and programme evaluation.
Edinburg : Edinburgh University Press.
McGrath, Ian. (2002).
Materials evaluation and design
language teaching. Edinburg:
Edinburgh University Press.
|
0 comments:
Post a Comment